Današnja moda
Mislite li da nema ništa strašno u današnjoj modi? Mislite li da je to što slijedite popularni način odijevanja u redu? Ponovno promislite! Većina popularne odjeće danas je uvredljiva za Boga, grješna, skandalozna, prilika za grijeh, mamljenje za grijeh, i pokazivanje nedostatka poštovanja prema tijelu kao "hrama Duha Svetoga". Svugdje vidimo usku, pripijenu odjeću, golu kožu, izloženo donje rublje, itd. Također vidimo žene odjevene kao muškarce (npr. nose muške hlače i sada čak i muško donje rublje) i male djevojčice odjevene kao žene na lošem glasu (npr. potpuno pripijenu odjeću, izlažu trbuh, s dubokim dekolteima, itd.). Izgleda kao da su mnogi ljudi danas potpuno izgubili osjećaj za čednost.
Mi ne možemo reći da nismo upozoreni. Na početku 20. stoljeća, naša Gospa iz Fatime rekla nam je:
"Određena moda bit će uvedena koja će jako vrijeđati Našeg Gospodina."
Također je rekla:
"Više ljudi ide u Pakao zbog tjelesnih grijeha negoli zbog bilo kojeg drugog razloga."
Jedno od troje djece pastira iz Fatime, blažena Jacinta je potvrdila: "Grijesi koji bacaju većinu duša u pakao su tjelesni grijesi. Biti će uvedeni određeni modni stilovi koji će jako vrijeđati Našeg Gospodina. Oni koji služe Bogu ne smiju slijediti takvu modu."
Sv. Nil davno je prorekao: "Nakon 1900. godine, prema sredini 20. stoljeća, ljudi toga vremena će postati neprepoznatljivi. Kada se približi vrijeme za dolazak Antikrista, ljudski umovi će biti zamagljeni od tjelesnih strasti i bezakonje će sve više jačati. Onda će svijet postati neprepoznatljiv, izgled ljudi će se promijeniti i biti će nemoguće razlikovati muškarce od žena zbog njihove besramnosti u odijevanju i frizuri."
Možemo čitati o svecima koji su imali "zastrašujuće vizije duša koje trpe u paklu zbog svoje nečednosti u odijevanju i njenih posljedica." Svećenik koji je radio čuda i imao stigme, sv. Padre Pio nije dozvoljavao ženama da uđu u ispovjedaonicu ako nisu bile čedno odjevene. Posljednji pape su također upozoravali na nečedno odijevanje: "Postoji sada tužna zaboravljivost o kršćanskoj čednosti pogotovo u životu i odijevanju žena."[1]
"Naričemo, također, i zbog uništavanja čistoće među ženama i mladim djevojkama čemu svjedoči sve veća nečednost u odijevanju i razgovorima i njihovo sudjelovanje u sramotnim plesovima."[2] "Dobro za naše duše važnije je od dobra za naše tijelo; i mi trebamo davati prednost duhovnoj dobrobiti našeg bližnjega više nego ugodama našega tijela. Ako određena vrsta odjeće predstavlja ozbiljnu i neposrednu priliku za grijeh i dovodi u opasnost spasenje vaše duše i drugih, vaša je dužnost odustati od nje.... O kršćanske majke, kada bi znale kakvu tjeskobnu i opasnu budućnost loše čuvanog srama vi pripremate za vaše sinove i kćeri, nerazborito ih navikavajući da žive oskudno odjeveni i uzrokujući da izgube osjećaj za čednost. Sramile bi se samih sebe i strahovale bi od štete koju radite sebi, a pogotovo svojoj djeci koju vam je Nebo povjerilo da ih odgojite kao Kršćane."[3]
Ali kršćanin, bio on dizajner ili klijent, treba biti oprezan da ne podcijeni opasnost i duhovnu štetu koja se širi nečednom modom, posebno onom koja se nosi u javnosti, zbog integriteta koji mora postojati između onoga što netko ispovijeda i što prakticira, čak i u odnosu na vanjske stvari. On se treba prisjećati visoke čistoće koju Otkupitelj zahtjeva od svojih učenika čak i u pogledima i mislima. I on će se prisjećati oštrine koju Bog pokazuje onima koji sablažnjuju. Možemo dozvati u um na tu temu stroge riječi proroka Izaije u kojoj on predskazuje sramotu koja će snaći sveti grad Sion zbog nečednosti njenih kćeri.
„I reče Jahve: Što se to ohole kćeri Sionske te ispružena vrata hode, okolo namiguju, koracima sitnim koracaju, grivnama na nozi zveckaju? Oćelavit će Gospod tjeme kćeri sionskih, obnažit će Jahve golotinju njihovu. U onaj će dan Gospod strgnuti sve čime se ona ponosi: ukosnice i mjesečiće, naušnice, narukvice i koprene, poveze, lančiće, pojaseve, bočice sa miomirisima i privjese, prstenje i nosne prstenove..." (Izaija 3:16-21).
Možete se prisjetiti i onih riječi s kojima se najveći od svih talijanskih pjesnika izrazio u žestokim izrazima svoje osjećaje ozlojađenosti zbog nečednosti koja se uvlači u njegov grad.[4]
"S ovog stajališta nitko ne može dovoljno oplakivati sljepoću mnogih žena svih godina i stanja: zaglupljene željom da udovolje, ne vide do kojeg stupnja pokvarenost njihovog odijevanja šokira svakog poštenog čovjeka, te vrijeđa Boga. Mnoge od njih bi se prije crvenjele na takve toalete zbog teške krivnje protiv kršćanske čednosti; a sada im nije dovoljno da ih pokazuju na glavnim prometnicama; one se ne boje ni preći pragove Crkava, te tako asistirati na Svetoj Misnoj Žrtvi, ili nositi zavodljivu hranu sramotnih strasti za Euharistijski Stol gdje se prima nebeski Autor čistoće. A da ne govorimo o onim egzotičnim i barbarskim plesovima koji su nedavno uvezeni u moderne krugove, jedan šokantniji od drugoga; ne može se zamisliti ništa prikladnije za protjerivanje svih ostataka čednosti."[5]
Vrlinom vrhovnog apostolata kojim vlada nad univerzalnom Crkvom po Božjoj volji, sv. Papa Pio XI. nikada nije prestao govoriti i pisati o čednosti pozivajući se na riječi Sv. Pavla (1.Tim 2:9-10), točnije, "Isto tako hoću da se žene pristojno oblače, da se kite stidom i čednošću, ne pletenicama, ni zlatom i biserima ili skupocjenim haljinama, već djelima ljubavi, kako i dolikuje ženama koje ispovijedaju vjeru."
I u mnogim prilikama, sv. Pio XI. korio je i oštro osuđivao nečednost u odijevanju koje je danas svugdje u modi, čak i među ženama i djevojkama koje su katolkinje; moda koja ne samo da vrijeđa dostojanstvo žene i nije joj ukras, već vodi k zemaljskoj propasti žena i djevojaka, i što je još gore, njihovoj vječnoj propasti, kukavno vukući i druge da padnu sa njima. Zato nije iznenađujuće da svi biskupi i drugi zaređeni, kako je i dužnost Kristovih službenika, da se u svojim biskupijama jednoglasno suprotstavljaju toj razuzdanoj i besramnoj modi, često hrabro podnoseći ismijavanje i ruganje usmjerene zbog toga protiv njih. Zbog toga ih ovo Sveto vijeće, koje stražari nad disciplinom klera i ljudi, dok srčano preporučuje akcije prečasnih biskupa, najozbiljnije preklinje da nastave u toj svrsi i obvezi koju su tako dobro započeli, i da se pozabave time još energičnije, dok se ta zarazna bolest potpuno ne iskorijeni iz pristojnog društva."[6]
Važnost Čednosti / Prikladnog Odijevanja
Sveci i Biblija jasno govore o važnosti čednosti i prikladnog odijevanja naših tijela. Sveti Pavao u poslanici Timoteju (1.Tim 2:9-10) i Korinćanima govori:
"Ne znate li da ste hram Božji i da Duh Božji prebiva u vama? Ako tko razara hram Božji, njega će Bog razoriti jer je svet hram Božji, a taj ste vi." (1.Kor 3:16-17)
"Ili zar ne znate da je vaše tijelo hram Duha Svetoga, koji stanuje u vama i koji vam je dan od Boga? Ne znate li da ne pripadate sami sebi jer ste kupljeni? Proslavite, dakle, Boga svojim tijelom!" (1.Kor 6:19-20)
"Odijelo tijela ne smije narušiti dobro duše." (sv. Ciprijan Kartaški)
"Čistoća je vrijedan dragulj i vlasnik dragocjenog kamena nikad ne bi ni sanjao izložiti svoje blago u prisutnosti kradljivaca." (sv. Ivan don Bosco)
"Želja za udovoljavanjem vanjskim šarmom, za koji znamo da prirođeno poziva strasti, ne izvire iz čiste savjesti. Zašto bi budili zle strasti?" (Tertulijan 3.stoljeće)
"Nadalje mi moramo govoriti kako se odijevamo, ili odijevati kako govorimo. Zašto ispovijedamo jedno, a pokazujemo nešto drugo? Jezik govori o čistoći, ali cijelo tijelo otkriva nedostatak samokontrole." (sv. Jeronim, crkveni naučitelj)
"Sveta žena može biti lijepa darom prirode, ali ona ne smije dati prigodu za žudnju. Ako je ljepota njena, ona ne samo da je ne bi trebala isticati, već bi je trebala zatamniti. " (Tertulijan)
"Ali one žene koje nemaju muža ili ga ne žele imati, ili koje su u onom životnom stanju koje je nespojiv sa ženidbom, ne mogu bez grijeha htjeti davati pohotna zadovoljstva onim muškarcima koji ih vide, bez da ih ne navedu na grijeh. I ako se zaista ukrase tom namjerom da će navesti druge na blud, one griješe smrtno; gdje ako to rade iz lakomislenosti, ili iz taštine zbog razmetanja, nije uvijek smrtno već ponekad oprostivo. Isto vrijedi za muškarce u ovom pogledu." (Sveti Toma Akvinski, crkveni naučitelj i "najveći teolog u povijesti Crkve")
"Vi nosite svoju klopku svugdje i širite svoju mrežu po svim mjestima. Tvrdite da nikad niste pozivale druge na grijeh. I niste, zaista, svojim riječima, ali jeste svojim odijevanjem i svojim vladanjem, i to puno efikasnije nego bi mogle svojim glasom. Kada ste učinile grijeh u njegovom srcu, kako možete biti nevine? Recite mi koga ovaj svijet osuđuje? Koga suci na sudu osuđuju? One koji popiju otrov ili one koji su pripremili i prepisali fatalni napitak? Vi ste pripremile gnjusno piće, vi ste pružile piće koje zadaje smrt i vi ste veći zločinac nego oni koji truju tijelo; vi ne ubijate tijelo već dušu. I to ne radite neprijateljima, niti ste na to prisiljene nekom imaginarnom nužnošću, niti isprovocirane povredom, već iz glupe taštine i ponosa." (sv. Ivan Zlatousti, crkveni otac)
Čuvajući riječi našeg Gospodina Isusa Krista ..."Čuli ste da je rečeno starima: "Ne čini preljuba!" A ja vam kažem da je svaki koji s požudom pogleda ženu već-u svom srcu- s njom učinio preljub." (Mt 5:27-28)...moramo shvatiti da oni koji se odijevaju oskudno ili inače nečedno, čak i ako to rade nenamjerno, čine sebe predmetom požude i mogu uzrokovati kod drugih da učine preljub u svojim srcima. Oni koji se odijevaju nečedno mogu čak biti krivi za gubitak nečije duše. Oni vrijeđaju Isusa, dovode druge u iskušenje, sablažnjuju i unutar i izvan Crkve, profaniraju hram Duha Svetoga, pružaju loš primjer drugima, degradiraju društvo, i mogu uzrokovati gubitak duša. Mislite da to nije ništa strašno?
Takvo odijevanje također potiče promiskuitetnost, blud, silovanje, incest, i druge tjelesne grijehe (npr. preljubničke afere). Može dovesti do povećane upotrebe kontracepcije, i čak do abortusa. Zapravo, ništa što radite ne može voditi ljude da griješe više nego sama odjeća koju nosite!
Pa zašto bi se onda tako odijevali?
Da privučete pažnju? Što mislite kakvu ćete pažnju time privući? Poštovanje? Ne! Umjesto toga ćete vrlo vjerojatno privući grješnu, pohotnu pažnju onih koji nemaju nikakvo poštovanje uopće, već jedino vide vaše tijelo kao predmet njihovog užitka.
Zato jer mislite da je to otmjeno? Da ste živjeli nekoliko desetljeća prije, vi bi vjerojatno smatrali svoju vlastitu garderobu garderobom neke žene na lošem glasu.
Zato što je udobno i jednostavno? Koliko je zaista udobno i jednostavno? Zar se često ne uhvatite kako navlačite tu odjeću? Nije li vam ponekad malo prohladno u tome - i nije li pomalo nehigijenski - tamo gdje je koža izložena? Čak i da je zaista udobno i jednostavno za vaše tijelo sada, koliko je udobno i jednostavno za vašu dušu? Za vašu budućnost? Zar mislite da neće snositi posljedice za nečedno, grješno odijevanje?
"Očita su djela tjelesna, a ova su: blud, nečistoća, razuzdanost, idolopoklonstvo, vračanje, neprijateljstva, svađa, ljubomora, srdžba, sebičnosti, razdori, strančarenja, zavisti, pijanke, razuzdane gozbe i ovima slična, na koja vas unaprijed upozoravam, kako sam i prije upozorio: oni koji čine takva djela neće baštiniti kraljevstva Božjega." (Gal 5:19-21)
Također se prisjetite riječi Blažene Jacinte iz Fatime: "Oh! Kada bi ljudi samo znali što je vječnost, kako bi se trudili na sve moguće načine popraviti svoje živote!"
Da biste se uklopili? Ako se uklapate u mentalitet svijeta, vi ste dio problema! Ne zaboravite riječi našeg Gospodina: "Kako su uska vrata i tijesan put koji vodi u život, i malo ih je koji ga nalaze!"(Mt 7:14) Također morate biti svjesni da uistinu postoje dokazi koji potvrđuju teoriju zavjere da su neprijatelji Crkve ustanovili i promovirali nečedno odijevanje. Zašto se želite uklopiti u to?
Nečedno odijevanje se najprikladnije naziva "reklamiranje za seks"! Je li to ono što namjeravate? Je li zaista to što želite dok prakticirate nošenje oskudne, kratke, uske/pripijene, prozirne, otkrivajuće, ili neku drugu vrstu nečedne odjeće? Smatrate li da je svrha odjeće da zapravo zaštiti tijelo? Je li vaša odjeća usmjerena prema toj svrsi ili više stremi tome da "zavede i probudi požudu"? Ne zaboravite da vaša odjeća može biti kriva za grijeh drugih - za grijehe za koje ćete snositi kaznu ili u ovome životu ili poslije smrti (npr. u čistilištu ili paklu).
Odgovarajuća odjeća za žene
Ako je žena pregledala svoju garderobu prema ovome što smo govorili prethodno i na sreću vidi da njena odjeća nije preuska, preoskudna, prozirna, otkrivajuća, itd. ona opet mora pogledati još jedan korak dalje. Nosi li hlače? Ako da, ona mora biti svjesna da je Crkva, i to iz dobrih razloga, osudila nošenje takve odjeće za žene kao što se vidi ovdje:
"Kada vidimo ženu u hlačama, mi ne trebamo toliko misliti o njoj koliko o cijelom čovječanstvu, o tome što će biti kada će žene biti potpuno poput muškaraca. Nitko neće biti na dobitku pomažući tome da dođe budućnost nejasnoća, dvosmislenosti, nesavršenosti i na neki način nakaznosti."[7]
"Prvi znaci našeg kasno nadolazećeg proljeća pokazuju ove godine određeni porast u upotrebi muške odjeće kod djevojaka i žena, čak i majki obitelji. Do 1959. godine, u Genovi, takvo je odijevanje uglavnom značilo da se radi o turistkinji, ali sada se čini da postoji značajan broj djevojaka i žena iz Genove koje same biraju, barem na zabavnim putovanjima, nositi mušku odjeću odnosno hlače. Širenje tog ponašanja obavezuje nas da ozbiljno razmislimo o tom problemu i da se zapitamo kome je ova obavijest upućena da pristojno ovome problemu darujemo svu pažnju koju zaslužuje, kako je prikladno onima koji odgovaraju Bogu.... Kada žena nosi mušku odjeću to prvo utječe na nju samo, mijenjajući psihologiju prirođenu ženama; drugo, utječe na ženu kao suprugu, tako što kvari odnose među spolovima; treće utječe na ženu kao majku narušavajući njezino dostojanstvo u očima djece.... Zapravo, motiv koji tjera ženu da nosi mušku odjeću je uvijek taj da na neki način imitira ili da se natječe s mužem oko toga tko se smatra snažnijim, manje privezanim, neovisnijim. Ta motivacija jasno pokazuje da je muška odjeća vizualna pomoć za iznošenje mentalnog stava da se želi biti "poput muškarca". Drugo, otkada su muškarci muškarci, odijevanje osobe nosi sa sobom neke uvijete, određuje i modificira geste, stavove i ponašanje, tako daleko od toga da se ona samo nosi izvana, odjeća nameće određeni mentalni sklop iznutra. Dodajmo onda da žena koja nosi mušku odjeću uvijek više ili manje ukazuje na to da reagira na svoju ženstvenost kao da je inferiorna (muškarcima) kad je ustvari jedino različita. Izopačenost njene psihologije jasno je vidljiva. Ti razlozi, kojih ima i puno više, dovoljni su da nas upozore kako nošenje muške odjeće navodi žene na pogrešno razmišljanje.
Iskustvo nas uči da su kada žena prestaje biti ženstvena obrane narušene i da se slabosti povećavaju. Promjena ženske psihologije čini temeljnu i, na duge staze, nepopravljivu štetu obitelji, bračnoj vjernosti, ljudskoj privrženosti i ljudskom društvu. Uistinu, posljedice nošenja neprikladne odjeće neće se vidjeti u kratkom razdoblju. Ali moramo misliti o tome što se polako i podmuklo ruši, razara, izopačuje. Je li zadovoljavajuća recipročnost između žene i muža moguća, ako se promjeni ženska psihologija? Ili je li pravi odgoj djece moguć, koji je tako delikatan u procesu, tako protkan neprocjenjivim faktorima u kojima majčinska intuicija i instinkt igraju odlučujuću ulogu u tim ranjivim godinama? Što će te žene biti sposobne dati svojoj djeci kada će već tako dugo nositi hlače da će njihovo samopouzdanje biti više određeno njihovim natjecanjem s muškarcima negoli njihovim djelovanjem kao žene? Zašto, pitamo, otkada su muškarci bili muškarci, ili radije otkada su postali civilizirani, zašto su ljudi svih vremena i na svim mjestima bili nepogrešivo vođeni tako da se razlikuju i odijele funkcije dva spola? Zar nemamo strogo svjedočanstvo prepoznavanja cijelog čovječanstva istine i zakona koji su iznad ljudi? Kad sve to zbrojimo, gdje god žena nosi mušku odjeću, zasigurno će to biti važan faktor, da kroz dulje vrijeme, dolazi do dezintegracije ljudskog poretka."[8]
Biblija također kaže: "Žena ne smije na se stavljati muške odjeće, a muškarac se ne smije oblačiti u ženske haljine. Tko bi to činio, bio bi odvratan Jahvi, Bogu svome." (Pnz 22:5)
Nadalje, kada žena nosi hlače, koje se oduvijek smatraju "muževnim" odjevnim predmetom:
- nju se tretira kao muškarca
- njezine geste i način hodanja su manje ženstvene (žene različito sjede i hodaju u suknjama nego u hlačama)
- ona naginje tome da brka uloge muškarca i žene
- kako je jedan autor nedavno istaknuo, istraživanje tržišta pokazuje da se oči muškarca usmjeravaju na ženske privatne dijelove kada ona nosi hlače, i naprijed i nazad! Čak si ne mogu niti pomoći, kutovi direktno usmjeravaju njegove oči tamo! Tako da svaki put kada žena nosi hlače, ona navodi muškarce da gledaju u njene najintimnije dijelove, i naprijed i nazad! Svidjelo se to vama ili ne, to je činjenica!
Tako da, ako ste žena ili djevojka koja nosi hlače, prestanite ih nositi sada! Promijenite svoju garderobu i počnite se odijevati primjereno ženi (npr. suknje, haljine). Osigurajte se tako što ćete koristiti Mariju kao svoj uzor. Kada izabirete svoju odjeću, upitajte se bi li to Marija nosila. I ne oslanjajte se samo na svoje osobno mišljenje, pogledajte kako je Marija odjevena u svojim ukazanjima (onima odobrenima od Crkve). Njena odjeća je uvijek vrlo skromna, čedna i ženstvena. Primijetite da njena odjeća ne prati "trendove" zato što su se zemaljski stilovi promijenili.
Kada procjenjujete odjeću, budite sigurni da ste promislili o ovome - neprihvatljivi su: kratki gornji dijelovi, gornji dijelovi s dubokim dekolteom, kratke suknje, prozirna odjeća, i uska/pripijena odjeća;
neprikladno je izlagati donje rublje; neprikladno je da se naziru rubovi donjeg rublja; gola koža je neprihvatljiva (ramena, trbuh, leđa, bedra, itd.); suknje/haljine trebaju biti dužine ispod koljena tako da potpuno prekrivaju koljena dok se sjedi; dugmad s prednje strane je neprihvatljiva ako se otkopčavaju ili izlažu kožu ili donje rublje; široki rukavi su neprihvatljivi ako se kroz njih može vidjeti torzo ili ramena ili drugi dijelovi tijela, npr. kada se dižu ili miču ruke; odjeća s reklamom je neprihvatljiva (jer "pretvaraš svoje tijelo u "hodajuću reklamnu ploču"); treba nositi podsuknju ako je suknja imalo transparentna; razrezi na suknjama/haljinama su neprihvatljivi ako idu previsoko. Razrezi na drugoj vrsti odjeći općenito su neprihvatljivi (npr. na leđima, dekolte, itd.) osim ako ne izlažu kožu i ne narušuju čednost; ako stalno morate popravljati koji komad odjeće, vjerojatno je neprihvatljiv; oskudan/otkrivajući kupaći kostim je neprihvatljiv.
Također razmisli o ovim standardima odijevanja:
"Po izričitoj želji Padre Pia, žene moraju ući u ispovjedaonicu u suknji koja doseže barem 20 cm ispod koljena. Zabranjeno je posuđivati dulje haljine u crkvi i nositi ih na ispovijed." Ovaj natpis nalazi se na vratima u Crkve svetog Padre Pia.
"Haljina se ne može nazvati pristojnom ako je dekolte dublji od dva prsta ispod ključne kosti, koja ne pokriva ruke do lakta, i koja jedva da doseže preko koljena. Nadalje, haljine od prozirnih materijala su neprikladne." [9]
"Pa opet, bez obzira kako široki i promjenjivi relativni morali stilova bili, tu je uvijek apsolutna norma koje se treba držati nakon što smo čuli opomenu savjesti koja nas upozorava na dolazeću opasnost: stil nikada ne smije bili neposredna prilika za grijeh."[10]
"Još važnije je da nemoralnost nekih stilova ovisi u velikom dijelu o pretjerivanjima ili u nečednosti ili u luksuzu. Nečedno pretjerivanje u modi uključuje u praksi kroj odjevnog predmeta. Odjevni predmet ne smije se ocjenjivati prema procijeni dekadentnog ili već pokvarenog društva, već prema težnjama društva koje cijeni dostojanstvo i ozbiljnost svojeg javnog izgleda. Često se govori s gotovo pasivnom rezignacijom da moda odražava običaje ljudi. Ali bilo bi točnije i korisnije reći da ona odražava odluku i moralni smjer kojim nacija želi ići: bilo da doživi brodolom u razuzdanosti ili da se zadrži na nivou na koji je uzdignuta religijom i civilizacijom."[11]
Čedno odijevanje ne znači da treba zapustiti svoj izgled ili da se ne smije odijevati lijepo. Naprotiv, čedno odijevanje može biti vrlo atraktivno i može biti vrlo ženstveno. Čedno odijevanje odnosi se i na muškarce koji ne bi trebali nositi uske hlače, nečedne kupaće kostime, te hodati bez majice, osim ako je zaista nužno.
Vi se možete i morate odijevati čedno! Iako bi u početku to moglo biti teško, i možda će čak biti potrebne radikalne mjere, naučit ćete se na to te uskoro početi i cijeniti tu promjenu.
Kako je Papa Pio XI. rekao: "Kršćanki nikad neće biti preteško ukinuti nošenje nečedne odjeće." Ne samo da će to biti Bogu ugodno, jer ćete davati dobar primjer, poštivajući i štiteći sebe, već će poteškoće na koje ćete naići i nadići pomoći nadoknaditi za ono grešno ponašanje iz prošlosti.
Odgovarajuća odjeća za Crkvu
Nečedna odjeća koju vidimo danas u svijetu nažalost je zarazila i one koji idu na Misu. Sada nije neuobičajeno vidjeti ljude koji nose duboke dekoltee, kratke suknje i sportske majice i druge neprikladne komade odjeće u crkvu. Ta sablažnjavajuća odjeća koju nose oni koji ulaze u kuću Gospodina mora biti zaustavljena. Čak i da je svećenik aljkav u vezi provođenja pravila, žene i muškarci pozvani su na posebne standarde za odijevanje u Crkvi.
"Žene moraju biti pristojno odjevene, pogotovo kada idu u Crkvu. Župnik im može, s dužnim oprezom odbiti ulazak u crkvu i prilaz primanju Sakramenata, svaki puta kada dođu u crkvu nečedno odjevene."[12]
"Djevojke i žene nečedno odjevene isključene su iz Svete Pričesti i od kumstva na sakramentima krštenja i potvrde; nadalje ako su prijestupi ozbiljni, može im biti zabranjen i ulazak u crkvu."[13]
"Muškarci će u crkvi ili izvan dok asistiraju svetim obredima biti gole glave, osim ako su to priznati običaji ljudi ili posebne okolnosti stvari tako određuju inače; žene će pak imati pokrivenu glavu i biti čedno odjevene, pogotovo kada se približavaju stolu Gospodnjem."[14]
"Dajte Gospodinu slavu dužnu Njegovom Imenu! Donesite darove i uđite u njegovu prisutnost; štujte GOSPODINA u svetom ruhu." (1.Kron. 16:29, naglasak dodan)
Primijetite da nošenje pokrivala za glavu u crkvi potječe iz Biblije i da vuče porijeklo iz najranijih dana Crkve.
"Ali hoću da znate da je Krist glava svakome čovjeku, da je čovjek glava ženi i da je Bog glava Kristu. Svaki čovjek koji moli ili prorokuje pokrivene glave, sramoti svoga poglavara. Naprotiv svaka žena koja moli ili prorokuje gologlava, sramoti svoga poglavara. U tome je i posve jednaka ošišanoj ženi. Dakle: ako žena neće da nosi veo, neka se ošiša! Ali ako je sramota za ženu ošišati se ili obrijati glavu, neka nosi veo! Čovjek ne treba da pokriva glavu, jer je slika i odsjev Božji, a žena je odsjev čovjekov, budući da nije čovjek od žene, nego žena od čovjeka, i budući da čovjek nije stvoren radi žene, nego žena radi čovjeka. Zato žena treba da ima znak podložnosti na glavi radi anđela. Ali u Gospodinu niti je žena nezavisna od čovjeka niti čovjek od žene, jer kao što je žena od čovjeka, tako je i čovjek po ženi, a sve dolazi od Boga. Prosudite sami da li dolikuje da se žena gologlava moli Bogu? Zar vas ne uči i sama priroda da je čovjeku sramota ako nosi dugu kosu, a da je ženi dika ako nosi dugu kosu, jer joj je kosa dana mjesto vela. Ako ipak tko ima nakanu da se i dalje prepire- ni mi, ni crkve Božje nemamo takva običaja."( 1.Kor 11:3-16).
Dužnost roditelja da štite čednost
Sjetite se da je čednost plod Duha Svetoga i da mu svi mi trebamo težiti. Roditelji i drugi odgovorni odrasli imaju posebnu odgovornost štititi čednost djece i pružati dobar primjer:
"Neka roditelji drže svoje kćeri podalje od javnih gimnastičkih igara i natjecanja; ali ako su njihove kćeri prinuđene prisustvovati takvim izložbama neka budu potpuno i čedno odjevene. Neka nikada ne dozvole svojim kćerima da se pojavljuju nečedno odjevene."[15]
"Prakticiranje pristojnosti i čednosti u govoru, djelima i odijevanju vrlo su bitne za stvaranje atmosfere prikladne za rast čistoće. Roditelji, kao što smo rekli trebaju biti pažljivi tako da određena nemoralna moda i stavovi ne povrijede integritet doma, pogotovo kroz korištenje masovnih medija."[16]
Župnik i pogotovo propovjednik, kada se pojavi prilika treba prema riječima Apostola Pavla, ("...propovijedaj riječ, pristupi k vjernicima bilo da im je zgodno, bilo nezgodno-kori, prijeti, opominji u svoj strpljivosti, i svakoj vrsti pouke."(2.Tim 4:2)), treba inzistirati, raspravljati, preklinjati i narediti da ženska odjeća bude temeljena na čednosti i da ženski ukrasi budu obrana vrline. Neka također podsjete roditelje da zahtijevaju od svojih kćeri da prestanu nositi neumjesne haljine.[17]
"Ti principi, s dužnom pažnjom prema vremenu i mjestu, trebaju biti u skladu sa Kršćanskom razboritošću, biti primijenjeni na sve škole, pogotovo u najdelikatnijem i najvažnijem periodu formacije, odnosno, adolescencije; i u gimnastičkim vježbama i ponašanju, posebna pažnja treba biti posvećena kršćanskoj čednosti kod mladih žena i djevojčica, koja je tako ozbiljno narušena sa svakom vrstom javnog izlaganja."[18]
"Roditelji, svjesni svoje ozbiljne odgovornosti prema obrazovanju, posebno religijskom i moralnom, svoje djece, trebaju vidjeti da su njihove kćeri solidno podučene, od najranijeg djetinjstva u Kršćanskoj doktrini; i oni sami trebaju marljivo ulijevati u njihove duše, riječima i primjerom, ljubav prema vrlinama čednosti i čistoće; i budući da njihova obitelj treba slijediti primjer Svete Obitelji, oni moraju upravljati na takav način da svi njeni članovi, odgojeni unutar zidova doma, trebaju naći razlog i motivaciju da vole i sačuvaju čednost." [19]
[1] Papa Pio XI, "Miserentissimus Redemptor", 1928.
[2] Papa Pio XI, "Ubi Arcano Dei Consilio", 1922.
[3] Papa Pio XII
[4] Dante, Čistilište, 23:94-108
[5] Papa Benedikt XV, "Sacra Propediem", 1921.
[6] Pismo Kongregacije Vijeća, 1930.
[7] Obavijest koja se odnosi na žene koje nose mušku odjeću, Kardinal Siri, 1960.
[8] Vidi 7.
[9] Sveta kongregacija Vijeća pod Papom Piom XI
[10] Papa Pio XII, "Moralni problemi u modnom dizajnu",1957.
[11] Papa Pio XII, "Moralni problemi u modnom dizajnu", 1957.
[12] Općenite pastoralne upute, 1915.
[13] Dekret Kongregacije Vijeća (u mandatu Pape Pia XI), 1930.
[14] 1917 kodeks Kanonskog Zakona
[15] Vidi 13.
[16] Pontifikalno Vijeće za Obitelj, 1995.
[17] Vidi 13.
[18] Papa Pio XI, "Divini Illius Magistri", 1929.
[19] Vidi 13.
Cilj je zaodjenuti se Gospodinom Isusom Kristom pa će odijevanje muškaraca i žena odisati svetim dostojanstvom.
OdgovoriIzbrišiČestit Vam i blagoslovljen Božić i zaštita svete Obitelji!
Ovo se čini kao nemoguća misija! Odavno mi je to na srcu i za odjeću i pokrivalo, ali jednostavno u svojoj crkvi bih izgledala kao sektašica...u svojoj župi nisam nikad čula da svećenik govori o oblačenju, štoviše dopušta da čitaju cure u kratkim haljinama i muškim bermudama..iskreno mi dodje zlo kad to vidim na oltaru :(
OdgovoriIzbriši