Na svjetovnim sastancima rijetko se kaže štogod korisna, mnogi od silnih prostota jedva izgovore jednu valjanu stvar. Posve je drukčije u Svetom pismu; nećeš ondje čuti ni jednu neprimjerenu riječ, štoviše, sve ide u prilog spasenju i obiluje silnom mudrošću. Takva je i riječ ova koju smo danas čuli. A koja je to riječ? Sada o onome što ste mi pisali.
Dobro je čovjeku ne dotaći ženu. Ipak, zbog bludnosti, neka svaki ima svoju ženu i svaka neka ima svog muža. Pavao donosi odredbu s obzirom na brak i ne srami se niti se crveni. Štoviše, ako je njegov Gospodar uveličao brak i nije se posramio, nego je svojom prisutnošću i darom uredio to djelo (izobilno obdarivši mladence kada je pretvorio vodu u vino), kako da se onda njegov sluga zastidi donoseći odredbe o braku? Ta nije brak zla stvar, zlo su preljub i bludništvo. Brak je, naime, veličanstven lijek protiv bludništva.
Ne nagrđujmo ga stoga đavolskim svečanostima, nego, kao što to učiniše u Kani Galilejskoj, neka i oni koji se danas žene čine stvari tako da imaju Krista uz sebe.
''Ali kako je moguće'', reći će netko, ''da se to dogodi?''
Po onome kako je pisano: ''Tko prima vas, prima mene.''
Ako dakle odagnate od sebe đavla, prostačke pjesme, razbludne stihove, nepristojan ples, ružne riječi te sve đavolsko blještavilo, viku i graju te grohotan smijeh te izbacite sve druge nepristojne stvari i uvedete svete sluge Kristove, preko njih će i sam Krist biti prisutan sa svojom majkom i braćom.
''Doista, tko god vrši volju Oca mojega koji je na nebesima, taj mi je i brat i sestra i majka.''
Znam da sam nekima čini mi se težak i naporan zaklinjući vas da se odreknete starih običaja. To me ni najmanje ne brine jer nemam potrebu da vam ugađam, nego da vam budem na korist. Ne trebaju mi od vas ni priznanja, ni pohvale, nego gledam vašu korist i pouku.
Neka mi nitko ne govori: ''Ali takav je običaj!''; kada se počinja grijeh, zaboravite na običaje. Naprotiv, ako se odvija nešto zlo, ma koliko uvriježen običaj bio u pitanju, prekinite s tim. Ako se odvija nešto dobro, makar i ne bilo uobičajeno, uvedi to i budi začetnik takva djelovanja. Kako bi shvatio da nekoć ni je bio običaj širiti nepristojne stvari, prizovi si u pamet kako je Izak oženio Rebeku ili Jakov Rahelu. Sveto pismo čuva spomen na ta vjenčanja i način na koji su zaručnice uvedene u domove tih zaručnika i ne spominje se ništa sramotno. Priredili su vrlo veselo slavlje i gozbu te pozvali rođake na vjenčanje; frule, svirale, cimbala i pijano skakanje te sve ostale sramotne stvari nisu bili prisutni. A neki od onih među nama na dan vjenčanja pjevaju himne Afroditi, pozivajući pritom na bludništvo, rastavu braka, bezbožne požude, nedopušteno općenje i još mnoge druge pjesme k tomu, prepune bezbožnosti i sramote, javno dobacujući zaručnici silno sramotne stvari i govoreći odvratno, posve pijani. Reci mi, kako onda očekuješ čistoću kada, od prvog dana težeći za takvom bezbožnošću, dopuštaš da se pred njezinim očima govore i događaju takve stvari koje nije pristojno ni izgovoriti ni ispred služinčadi? Njezin je otac, zajedno s majkom, uložio toliko napora da je sačuva kao djevicu, ne dopustivši joj da govori niti da od drugih čuje takve riječi, pripremivši odaje, žensku osobu, čuvare, vrata i zasune, obilazeći je cijelu večer, ne dopustivši da se pojavi netko razuzdan i trudeći se oko toga svim svojim silama, a ti si u jednu večer pred nju bacio sve to dopuštajući da je se preko te nečasne proslave osramoti, puštajući u dušu svoje zaručnice tako pokvarene riječi! Nije li to uzrok kasnijih nevolja? Ne dolazi li otuda preljubništva i ljubomore? Ne dolazi li odavde nemogućnost imanja djece, udovištvo i ubogo sirotovanje? Ako pjesmom prizivaš razne đavle, hraneći ih požudom preko zlih riječi, nakon što uvodiš opscene prizore i raskalašenost i cijelo kazalište u svoj dom, ispunivši kuću bludnicama i dopuštaš da se cijelo kolo vragova klati po kući, reci mi, kako očekuješ da iz svega toga proizađe nešto zdravo? Zašto uopće dovodiš svećenike ako namjeravaš da sve to sutra ispadne nakaradno? Želiš li da se tvoje častoljublje pokaže korisnim? Pozovi zborove siromaha. Sram te, je li, i pocrvenio si? Postoji li nešto gore od tako nepromišljena postupanja: dovlačeći đavle u svoj dom ne misliš da činiš nešto sramotno, a stidiš se uvesti Krista unutra? Kao što preko siromaha ulazi Krist, tako i preko razuzdanosti i opscenosti đavao vodi kolo među onima koji ondje plešu. Nema koristi davati novac za takvo što, štoviše, bit ćeš na gubitku, ali ako uložiš u ovo drugo, vrlo ćeš brzo primiti plaću. Nitko u cijelom gradu nije učinio takvo što? Potrudi se onda ti biti začetnikom novoga hvalevrijedna običaja da se i oni oko tebe povedu za tobom.
Ako netko tako postupi i ponovi isto ono što si učinio ti, onima koji se budu raspitivali doći će rođaci i njihova djeca i reći: '' Onaj je prvi uveo taj lijepi običaj.'' Ako na svjetovnim natjecanjima i slavljima mnogi slave one koji se trude oko toliko beznačajnih stvari, koliko će više svi slaviti i povlađivati onome koji je prvi uveo tako što na duhovnom slavlju? To će biti prava počast i korist. Ako i drugi budu tako postupali, ti koji si prvi zasijao taj dobri primjer požnjet ćeš i plodove. To će te djelo ubrzo učiniti i ocem, bit će ti zaštitom djeci koju dobiješ te potpomoći zaručnika da dočeka starost u zajedništvu sa zaručnicom. Kao što onima koji griješe Bog prijeti govoreći: ''Tako će vam žene ostati udovice, a djeca siročad'', na isti način onima koji m u svemu budu vjerni obećava plodnu starost i uzdarje svih dobara.
Ivan Zlatousti - 'Brak' - str.69.-73.
Nema komentara:
Objavi komentar